Templomi Hírlevél 2013. március 24.

A KÓKAI RÓMAI KATOLIKUS PLÉBÁNIA ÉS A
SZENT MÁTÉ ALAPÍTVÁNY KIADVÁNYA
2243 Kóka, Kossuth Lajos u. 63. Tel.: 29/ 428 – 146
Konczné Marika: 29/800 – 157; 06/30/ 422 – 7364

____________________________________________________

 2013. március 24. Virágvasárnap XIII. évf. 12. szám

______________________________________________

Zsoltár válasz:

          „Istenem, Istenem, - miért hagytál el engem?”
____________________________________________________

A MI URUNK JÉZUS KRISZTUS KÍNSZENVEDÉSE Szent Lukács szerint 23, 1-49

  A nép vénei és a főpapok Jézust Pilátushoz kísérték. Nem találom semmiben bűnösnek ezt az embert.

Ott vádolni kezdték: ,,Azt tapasztaltuk -- mondták --, hogy tévútra vezeti népünket. Megtiltja, hogy adót fizessünk a császárnak. Azt állítja magáról, hogy ő a Messiás király.'' Pilátus megkérdezte tőle: ,,Te vagy-e a zsidók királya?'' ,,Magad mondod'' -- felelte. Pilátus erre kijelentette a főpapoknak és a népnek: ,,Nem találom semmiben bűnösnek ezt az embert.'' De azok erősködtek: ,,Tanításával fellázítja a népet Galileától kezdve egészen Judeáig.'' Ennek hallatára Pilátus megkérdezte, hogy Galileába való-e. Amikor megtudta, hogy Heródes uralma alá tartozik, elküldte Heródeshez, aki azokban a napokban éppen Jeruzsálemben tartózkodott.

Heródes udvarával együtt gúnyt űzött belőle.

   Amikor Heródes meglátta Jézust, nagyon megörült. Régóta szerette volna látni, mert sokat hallott felőle, s remélte, hogy valami csodát tesz a jelenlétében. Sokat faggatta, de ô nem méltatta feleletre. A főpapok és az írástudók is odamentek, és hevesen vádolták. Heródes akkor udvarával együtt gúnyt űzött belőle. Csúfságból fehér ruhába öltöztette, aztán visszaküldte Pilátushoz. Ezen a napon Heródes és Pilátus jó barátok lettek; azelőtt ugyanis haragban voltak.                 Pilátus kiszolgáltatta nekik Jézust akaratuk szerint

  Pilátus ismét összehívta a főpapokat, a véneket és a népet, s így szólt hozzájuk: ,,Elém vezettétek ezt az embert, mint a nép lázítóját. Jelenlétetekben kihallgattam, de az ellene felhozott vádak közül nem találtam egyben sem vétkesnek. És Heródes sem, mert lám, visszaküldte hozzám. Láthatjátok, semmi olyat nem követett el, amiért halált érdemelne. Megfenyítem hát, és szabadon bocsátom.'' Az ünnep alkalmával szabadon kellett bocsátania egy foglyot. Az egész nép akkor kiáltozni kezdett: ,,Vesszen el! Bocsásd szabadon Barabást!'' Barabást a városban történt fölkelés és gyilkosság miatt vetették börtönbe. Pilátus ismét hozzájuk fordult, mert szabadon akarta bocsátani Jézust. De tovább ordítoztak: ,,Keresztre! Keresztre vele!'' Harmadszor is megkérdezte: ,,De hát mi rosszat tett? Semmi vétket nem találok, amiért halálra kellene ítélnem. Megfenyítem és szabadon bocsátom.'' De azok nem tágítottak, hanem egyre elszántabban, egyre hangosabban kiáltozták, hogy feszítse keresztre. Erre Pilátus úgy határozott, hogy enged követelésüknek. Szabadon engedte hát kérésükre azt, aki lázadás és gyilkosság miatt került börtönbe, Jézust meg kiszolgáltatta nekik akaratuk szerint.             Jeruzsálem leányai, ne engem sirassatok!

Ahogy elvezették, megállítottak egy cirenei embert, Simont, aki éppen a mezőről tartott hazafelé. Vállára adták a keresztet, hogy vigye Jézus után. Nagy tömeg követte, asszonyok is, akik jajgattak és sírtak miatta. Jézus hozzájuk fordult és így szólt: ,,Jeruzsálem leányai, ne engem sirassatok! Inkább magatokat sirassátok és gyermekeiteket, mert jönnek majd napok, amikor azt fogják mondani: Boldogok a magtalanok, és akik nem szültek és nem szoptattak. Akkor majd kiáltani fogják a hegyeknek: »Omoljatok ránk!« És a domboknak: »Takarjatok el!« Mert ha a zöldellő fával így tesznek, mi lesz a sorsa a kiszáradt fának?'' Két gonosztevőt is vittek vele, hogy kivégezzék őket.

   Atyám, bocsáss meg nekik, hisz nem tudják, mit tesznek.

   Amikor odaértek arra a helyre, amelyet Koponya-helynek hívtak, ott keresztre feszítették, s a gonosztevőket is vele, egyiküket jobbról, másikukat balról. Jézus pedig ezt mondta: ,,Atyám, bocsáss meg nekik, mert nem tudják, mit tesznek.'' Ruháján sorsot vetve megosztoztak.               Ez a zsidók királya.

   A nép bámészkodott, a főtanács tagjai gúnyolódtak: ,,Másokat megmentett -- mondták --, most mentse meg magát, ha ő a Messiás, az Isten választottja.'' Gúnyt űztek belőle a katonák is, odamentek, és ecettel kínálták: ,,Ha te vagy a zsidók királya, szabadítsd meg magadat!'' -- mondták. Feje fölé görög, latin és héber nyelvű feliratot tettek: Ez a zsidók királya.                 Még ma velem leszel a paradicsomban.

      Az egyik fölfeszített gonosztevő káromolta: ,,Nem te vagy a Krisztus? Szabadítsd meg hát magadat és minket is.'' A másik rászólt: ,,Nem félsz az Istentől? Hisz te is ugyanazt a büntetést szenveded. Mi legalább tetteink méltó büntetését kapjuk. De ez semmi rosszat sem tett!'' Aztán hozzá fordult: ,,Jézus, emlékezzél meg rólam, amikor eljössz uralmadban.'' Ezt válaszolta neki: ,,Bizony mondom neked, még ma velem leszel a paradicsomban.''

   Atyám, kezedbe ajánlom lelkemet

A hatodik óra körül sötétség támadt az egész földön, s egészen a kilencedik óráig tartott. A nap elsötétedett, a templom függönyeközépen kettéhasadt. Jézus ekkor hangosan felkiáltott: ,,Atyám, kezedbe ajánlom lelkemet.'' E szavakkal kilehelte lelkét.

          (Most térdre borulunk, és egy keveset csendben időzünk.)

     Amikor a százados a történteket látta, dicsőítette az Istent, s azt mondta: ,,Ez az ember valóban igaz volt.'' Az egész kíváncsi tömeg, amely összeverődött, a történtek láttán mellét verte és szétoszlott. Jézus ismerősei pedig, köztük az asszonyok is, akik Galileából kísérték, távolabb állva nézték mindezt.

 

TELJES BÚCSÚ NYERHETŐ!!! 

Mivel sok bizonytalan pont lehet az Egyház egyik legnagyobb ajándékával, a búcsúval kapcsolatban, ezért talán ez a kis áttekintés így, Húsvét előtt segítségünkre lehet!

/Enchiridion Indulgentiarum. Normae et concenssiones. Roma, 1968/

/Magyar fordítás Nihil Obstat 47/1983. OLT. Jóváhagyása: Dr. Szakos Gyula püsp. Székesfehérvár, 1983. III.25. Jóváhagyás/

Mit jelent a teljes búcsú? A búcsú Isten színe előtt a már megbocsájtott bűnökért járó ideig-tartó büntetések elengedése az Egyház segítségével, a kellően felkészült és a kiszabott feltételeket teljesítő hívőnek! (Vagyis „búcsút mond” a bűneinek!)

A bűnbánat, illetve a gyónás visszavezet a kegyelem állapotába, az isteni életbe. De a bűn „nyomai”, a kialakult rossz szokások megmaradnak bennünk (lelkünkben, pszihénkben, reflexeinkben); ezért van szükségünk megtisztulásra, vezeklésre, illetve ezért jutnak emberek  az ún. ideigtartó büntetésre, a „tisztítótűzbe”. A teljes búcsú tehát az „ideigtartó” büntetéstől, vagyis (ha most meghalnánk) a tisztítótűztől szabadit meg minket, illetve a tisztítótűzben szenvedőket a mennybe juttatja. (Nagy ajándék lesz ez nekünk is…)

Mi kell hozzá? (Vagyis a „szokott feltételek”)

  1. Szándék  - Istenem, szeretnék teljes búcsút nyerni
  2. Jó gyónás – Egy gyónással lehet többször is, ha a kegyelem állapotában vagyunk
  3. Méltó szentáldozás
  4. Ima – Pápa szándékára, legalább 1 Miatyánk, 1 Üdvözlégy, 1 Dicsőség
  5. Nem akarok ragaszkodni a kis bűnökhöz sem(!) - szándéka

A búcsú elnyerhető:

I. Az év bármely napján; ekkor az alábbiak közül kell VALAMIT elvégezni:

  • Rózsafüzér közösségben való imádkozása (titkokat be kell imádkozni az Üdvözlégybe!) vagy
  • Keresztúti ájtatosság elvégzése (Stációk előtt lépegetvén…) vagy
  • Szentségimádás (legalább fél óra) vagy
  • Szentírásolvasás (szintén félórás lelki olvasmányként)

II. Ünnepekkor:

  • Nagypénteken (részt veszek a kereszthódolaton és ájtatosan, tisztelettel megcsókolom)
  • Nagyszombaton (a keresztségi fogadalmat közösen megújítom a szertartás részeként)
  • Elsőáldozási misén részt vevők (s maguk az elsőáldozók is, életkor függetlenül)
  • Szilveszter estén (akik a Te Deumot végig éneklik)
  • Pünkösdkor (a Veni Creator végigéneklése Hozsanna 99. v. 102. ének)
  • Halottak napja előtt, után (november 1 déltől kezdődően 8 napon át minden nap teljes búcsú nyerhető a halottak javára. Ehhez a szokott feltételek mellett, azokon kívül, még szükséges valamelyik temető, vagy egy templom, vagy egy nyilvános kápolna felkeresése és ott imádkozni kell a „pápa szándékára”, hogy ezzel is megéljük az Egyházzal való egységünket (egy Hiszekegy, egy Miatyánk, egy Üdvözlégy!)
  • Pápai áldás fogadása (akár rádión, akár TV- keresztül)
  • Haldokló (napi kettőt nyerhet az a haldokló, aki a kegyelem állapotában van, és életében szokásszerűen végzett valami imát)
  • Templomszentelés évfordulóján (vagyis templombúcsú – aki a templomban a szokott feltételekkel imádkozik)
  • Papi évfordulók (jubiláns mise – pap és a misén résztvevő hívek is)

Részleges búcsú: Az Egyháznak Krisztustól kapott oldó és kötő hatalma lehetőséget ad arra, hogy minden hátralevő büntetést elengedjen - ebben az esetben beszélünk ugye teljes búcsúról. De hatalma van ahhoz is, hogy csak a büntetések egy részét engedje el - ekkor beszélünk részleges búcsúról.

                    A részleges búcsú elnyerhető:

Minden ismert és szokott imáinkhoz, jócselekedetekhez részleges búcsú van kötve, ha a kegyelem állapotában végezzük és szándékunk is van búcsút is nyerni!

Nagyböjti készület:

Március 24.

Virág vasárnap

Iz 50,4-7;

Fil 2,6-11;

Lk
22,14-23,56

Jézus, aki mindig visszahúzódott az elől, hogy királlyá tegyék, most megválasztja az időt, és gondosan előkészíti messiási bevonulását. Ujjongással veszik körül, mint olyat, aki üdvösséget hoz (a Hozsanna azt jelenti: „Adj üdvösséget!”). A dicsőség királya „szamáron ülve” (Zak 9,9) vonul be városába. Jézus bevonulása Jeruzsálembe kinyilvánítja annak az országnak eljövetelét, melyet a Messiás-Király halálának és föltámadásának húsvétjával fog beteljesíteni. (KEK 559-560)

Megtervezem az ünnepi előkészületeket, hogy maradjon időm az igazán lényegesre

Március 25. Nagyhétfő

Iz 42,1-7;

Jn 12,1-11

Krisztus keresztjének és föltámadásának húsvéti misztériuma a központjában áll annak az örömhírnek, melyet az apostoloknak, és utánuk az Egyháznak hirdetnie kell a világban. Isten üdvözítő terve Fiának, Jézus Krisztusnak megváltó halálában „egyszer s mindenkorra” (Zsid 9,26) beteljesedett. (KEK 571)

Imádkozom, hogy a világban egyre többen nyíljanak meg Isten felé

Március 26.

Nagykedd

Iz 49,1-6;

Jn 13,21-33.36-38

Az Egyház hű marad az „összes Írások” azon értelmezéséhez, melyet maga Jézus mind húsvétja előtt, mind húsvétja után adott: „Vajon nem ezeket kellett-e elszenvednie a Krisztusnak és bemennie dicsőségébe?” (Lk 24,26). (KEK 572)

Átelmélkedem a mai szentírási
részeket

Március 27. Nagy-szerda

Iz 50,4-9a;

Mt 26,14-25

A hit tehát törekedhet arra, hogy Jézus halálának körülményeit, melyeket az evangéliumok hűségesen továbbadtak és más történeti források megvilágítanak, vizsgálja, hogy jobban megértse a megváltás értelmét. (KEK 573)

Végigelmélkedem a szenvedéstörténetet

Március 28. Nagy-csütörtök

Kiv
12,1-8.11-14;

1Kor 11,23-26;

Jn 13,1-15

Jézus önmaga szabad föláldozását a lehető legjobban kifejezte a tizenkét apostollal elköltött vacsorán, „azon az éjszakán, amelyen elárultatott”. Szenvedése előestéjén, amikor még szabad volt, ezt az apostolaival elköltött utolsó vacsorát az Atyának az emberek megváltásáért fölajánlott szabad önfeláldozása emlékünnepévé tette: „Ez az én testem, mely értetek adatik”. „Ez az én vérem, az Új Szövetségé, mely értetek kiontatik a bűnök bocsánatára”. Az Eucharisztia, amelyet Jézus ebben az órában alapít, áldozatának „emlékezetévé” lesz. Jézus az Apostolokat belefoglalja önfeláldozásába, és kéri tőlük, hogy folytassák azt. (KEK 610-611)

Örömmel
szolgálom
a körülöttem
lévőket

Március 29. Nagy-péntek

Iz
52,13-53,12;

Zsid
4,14-16.5,7-9;

Jn 18,1-19,42

Jézus emberi szívében az Atya emberek iránti szeretetét magáévá téve „mindvégig szerette őket”, mert „nagyobb szeretete senkinek sincs annál, aki életét adja barátaiért” (Jn 15,13). Így embersége a szenvedésben és a halálban szabad és tökéletes eszközévé vált annak az isteni szeretetnek, mely az emberek üdvösségét akarja. Valóban, szenvedését és halálát szabadon fogadta el az Atya és az emberek iránti szeretetből, akiket az Atya üdvözíteni akar: „Senki sem veszi el (...) (az életemet) tőlem, hanem én magamtól teszem le” (Jn 10,18). Ezért Isten Fiának szabadsága akkor a legnagyobb, amikor a halál felé megy.(KEK 609)

Felajánlom
imáimat
és böjtömet
családtagjaimért és a bűnösökért

Március 30. Nagy-szombat

Ő „Isten kegyelméből mindnyájunkért megízlelte a halált” (Zsid 2,9). Isten a maga üdvözítő tervével úgy rendelkezett, hogy Fia ne csupán meghaljon bűneinkért, hanem „megízlelje a halált” is, azaz ismerje meg a halál állapotát, lelke és teste szétválásának állapotát a kereszten kilehelt utolsó lehelete és a föltámadása pillanata közti időben. A megholt Krisztusnak ez az állapota a sír és a pokolraszállás misztériuma. A Szent Szombat misztériuma, amikor a sírba tett Krisztus kinyilvánítja Isten nagy szombati nyugalmát az emberek üdvösségének bevégzése után, ami az egész világot megbékélteti. (KEK 624)

És a harmadik napon feltámadt, alleluja, alleluja!

 

Meglátogatom a Szentsírt, és imádkozom
a keresztségre készülőkért és
a katekumenekért

 MISÉK  MÁRCIUS  25  –  ÁPRILIS  01

26. Kedd:      1700  Lourdesi Szent Szűz tiszteletére Pincesori imacsoport élő és elhunyt tagjaiért;

28. Csütörtök: 1730  Az utolsó vacsora emlékmiséje – (Benne lábmosás szertartása, Oltárfosztás) - virrasztás 21 óráig;

 „Hát egy órát sem tudtok virrasztani velem?” – kérdi Jézus apostolaitól ..

29. Péntek:    1730   NAGYPÉNTEK – Urunk szenvedésének ünneplése;

                    2100   KÖZSÉGKERESZTÚT

 „A virrasztás a hűség és az állhatatosság kifejezése az élő Isten iránt …”

30. Szombat: 1900  HÚSVÉT VIGÍLIÁJA – FELTÁMADÁSI KÖRMENET;

„A feltámadt Krisztus arca és ruhája a húsvéti győzelem szelíd fényében tündököl:

                          MEGVÁLTOTTAK LETTÜNK!

31. Vasárnap:  930 Hívekért ünnepi szentmise

„Rózsálló hajnalfény ragyog, zeng már az égi háladal …”

01. Hétfő:   700    Schvart Gyula és felesége Dósa Anna lelki üdvéért

_________________________________________________________________________

 Tisztelettel kérünk minden adózó magánszemélyt és vállalkozást, hogy ha teheti, adójának 1 %-át a Szent Máté Alapítvány Kóka 18713628-1-13,, illetve a Magyar Katolikus Egyház 0011 javára ajánlja fel!

_________________________________________________________________________

29-én: NAGYPÉNTEK – SZIGORÚ BÖJT!!!!!!!!

Előre jelezzük már, hogy nagypénteken este 21.00-kor indul a templom mellől a községkeresztút, s a Margit-kápolnánál ér véget. Még fel lehet iratkozni az egyes állomások elmélkedéseire, melynek lényege, hogy csak és kizárólag saját, önálló gondolatokat kell, hogy tartalmazzon. (Tehát segédeszközök használata: internet, lelkiségi irodalom, imakönyv… stb. használata nem megengedett, kifejezve azt, hogy minden szinten a községgé ez a nagypénteki keresztút. ☺) Egyes állomások közt személyesen is, többen is vihetjük a „községi keresztet”; kicsit talán a saját keresztünket is hordozva benne…   Gyertyát hozzunk magunkkal!!!

_________________________________________________________________________

Nagyszombaton 900 – 1100 óráig szent sír látogatása.

_________________________________________________________________________

FONTOS!!!! 31-én a nyári időszámítás kezdete, az esti szentmisék /kedd, péntek, szombat/ 19 órakor kezdődnek.

_________________________________________________________________________

01-én /húsvéthétfőn/ reggel 7 órakor lesz szentmise.

_________________________________________________________________________

Miért vegyünk részt a SZENTHÁROMNAP szertartásain? A Szentháromnap évenként visszatérő ünnepe egyedülálló lehetőséget ad hitünk mély átélésére, bensőséges megélésére.

Ha meg tudjuk tenni, - és ha szívesen meg is tesszük – vegyünk részt a szertartásain, hiszen ez alatt mélységesen együtt tudunk lenni az értünk szenvedő (nagycsütörtök), értünk meghalt (nagypéntek) és dicsőségesen feltámadt (nagyszombat) Krisztussal!

A szertartásokat folyamatos liturgia magyarázatok teszik egyértelművé!

_________________________________________________________________________

Elhunyt:

               Lantos Rafaelné Szabó Éva Pincesor u. 15.

Plébánia irodai nyitvatartása

Hétfő: -
Kedd: -
Szerda: -
Csütörtök:  -
Péntek: -

 

Miserend

Kedd: 18:30 óra
Péntek: 18:00 óra
Szombat: 18:30 óra
Vasárnap:  11:00 óra

Elérhetőség

Kozsuch Zsolt Tel.: 06/30/434-9237

Szentmiséket továbbra is a sekrestyében lehet íratni.

Temetéssel kapcsolatos ügyintézés: Konczné Marika 06-30-422-7364
info@kokaiplebania.hu


2243 Kóka, Kossuth Lajos u. 63.

 
© 2024 Kókai Egyházközség honlapja